Search This Blog

Monday 29 July 2013

Apa kau mau?

Dalam hidup ini,banyak yang kita mau.Banyak yang kita hendak.banyak yang kita inginkan..dan tiap orang punya ingin yang setiapnya berbeza.Ada orang mau kaya. Mau suami berharta. Mau drive kereta paling grand dan laju. Mau motorsikal paling sexy.mau handbag paling 'in'. Mau baju paling cantik. Mau kasut paling mahal..mau isteri paling solehah. Yang di maksudkan 'paling' itu juga pada aku  sungguh subjektif. Kerana setiap orang punya level of taste yang selaras dengan statusnya,selaras dengan pemikirannya,dengan rasanya. Jadi,kalau insan lain menanya pada aku,apa aku mau,aku akan pantas menjawab- aku mau senang. Definisi senang,pada tiap insan juga beda. Ada yang merasa,senang jika sudah kaya. Senang bila anak-anak sudah besar. Senang bila punya kerja yang bergaji tetap setiap bulan,dan di susuli wang pencen bila bersara nanti. Ada juga merasa senang kalau dapat tukar kereta baru. Ada juga merasa senang bila berpindah ke rumah baru. Itu senang dari segi material. Bagi lain doktrin pula,mungkin 'senang' itu letaknya pada senangnya mencari masa untuk famili dan ibadahnya pada yang Esa. Cukup makan,cukup pakai,cukup kasih,cukup segalanya, selaras dengan kehendak dan kepuasannya.

Ya,selaras dengan kepuasannya.

No comments:

Post a Comment