Search This Blog

Saturday 27 July 2013

Aku

Kalau di ikutkan rasa...binasa.
Kalau diikutkan hati...mati.
Kalau di ikutkan kata...mungkin merana.
Tapi tidak kah kau terfikir,
Ada sedap dalam rasa?
Ada kasih dalam hati?
Ada manis dalam kata?

Kalau semua di ikutkan akal semata,
Logik dan fakta akan jadi ukuran.
Noktah.

Yang ada falsafah jadi tuan,
Pandai melawan dalam kiasan.
Yang ada sijil berkoyan jadi panduan,
Untuk elak dari kesilapan.

Kenapa manusia takut pada kesilapan?
Satu yang kau perlu tahu,
Kau takkan belajar apa-apa kalau kau tak pernah gagal.
Kalau rotan pun kau tak kenal,
Aku takut hati kau jadi terlalu sebal...untuk faham erti sakit sebelum kau kental.

Ada orang,
Belajar dari kesilapan.
Supaya nanti tak kandas di tengah jalan.
Ada orang,
Belajar dari buku.
Usung sana sini untuk panduan.
Bagi aku,
Belajar lah dari persekitaran dan alam.
Kerna bagi aku,
Itu aku.

No comments:

Post a Comment